zondag 6 mei 2018

Reactie op 'Duvelsprie' door Jos Gielen.


Complimenten, en een hele boel,
Op de eerste plaats vanwege het verhaal zelf. Anna is een prachtige hoofdpersoon; ze komt direct goed tot leven. Ik voelde me als lezer zeer betrokken bij haar lotgevallen. Ze is een heel redelijk wezen, maar het lot houdt daar geen rekening mee. Verder zijn er een paar mooie karakters, zoals Jean en ook Catherine, evenals de beide pastoors. Er zitten bijna te hevige dramatische ontwikkelingen in het verhaal, maar ze zijn acceptabel.
Ook de historische setting maakte op mij een geloofwaardige indruk. Wat een gat, dat Schinnen. Je zult er geboren zijn. In de achttiende eeuw bedoel ik.
Net als bij de ‘Jongens’ heb ik erg genoten van je taal. Ik zie veel woorden en uitdrukkingen die ik exclusief aan mijn vader, Ligius, verbind (mijn moeder kwam niet uit Schinnen), zoals de ‘sjlatevogel’. Soms ook met een kleine afwijking ‘kemasjen’ en ‘kerwauw’ herinner ik me; bij jou ‘Gamaschen’en ‘Kamáu’. Ik vind de mix tussen dialectische woorden en zinswendingen en Nederlands heel uitgebalanceerd, voor mij heel plezierig. Een nadeel voor de verkoop is dat je hiermee je doelgroep beperkt. Geldt ook voor de titel. Vooraf vond ik die niet zo goed gekozen. Inmiddels zou ik zeggen: precies goed.
Je hebt veel oog voor details. Ik denk aan de beschrijvingen van hoe de mensen zich gedragen, hoe ze gekleed zijn. Zoals de terloopse opmerking dat de secretaris een cravatte draagt die in de nek met een gesp is dichtgemaakt. Of interieurbeschrijvingen. Bij ons thuis stond in de hal een kruik met lisdodden. Ik vermoed dat die in onze jeugd in de mode waren;  ze presenteerden zich als ‘een beetje sjiek’. Volgens mij kwamen ze uit de ‘bèèndje’. En dan is het aardig om bij de dames Gadé lisdodden in een koperen pot tegen te komen.
Heel mooi vond ik de toelichting over het gedane speurwerk. Petje af. Het zijn ongelooflijk mooie vondsten waar jullie op zijn gestuit. Bij het lezen dacht ik wel eens een enkele keer ‘het kan niet op’ aan drama, maar in je toelichting blijkt alles ‘uit het leven gegrepen’. Een beetje door elkaar gehusseld, een beetje ingekleurd, maar historisch verantwoord.
Ten slotte ook complimenten voor wat je in Schinnen hebt teweeggebracht. ’s Ochtends is dankzij jouw inspanningen Schinnen tot bokkenrijdersdorp gepromoveerd! Ik ben alleen bij het middagprogramma geweest. Prachtige locatie, daar in Thull. Het verhaal over de bokkenrijders was een perfecte aanvulling op je boek. En dan dat mooie lied als extra. Dat je ook nog de kwetsjbuul kunt hanteren! Marlies zingt prachtig. Dat wist ik al van het Glaspaleis. Als mijn vrouw zo mooi kon zingen, zou ik haar ook liefie noemen. Maar even serieus: je hebt / jullie hebben een prestatie van formaat geleverd. Nogmaals gefeliciteerd.

Jos Gielen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!